ENDFEST

Misty Forest Techno & Arctic Boogie Discotronics since 2003

Synths & drumdozen, Tracks

Het jaar van de schemer – flessenpost digitalo

Vrienden, synthesizergenoten,

Aangezien door uiteenlopende omstandigheden & een Doepfer Dark Energy met heimwee de traditionele kerst- en nieuwjaarsgroet op deze webstek ontbrak, verblijd of verveel – zoals u wilt – ik u op deze eerste dag van mijn nieuwe levensjaar met een heuse digitale flessenpost.

Het afgelopen jaar ging hier op de Twentsche Ambassade de boeken in als het jaar van de terugtrekkende beweging. De koptelefoon voor het draaien in club(je)s werd tijdelijk aan de wilgen gehangen en diverse monumentale synthesizers met een mythische status, waaronder de MKS-50, DW-8000, Juno-60 en een zeldzame modulair Moog Voyager, werden verpatst.

Daar stond tegenover dat achter de schermen van de stad, in de boomhut van de Twentsche Ambassade hard werd gewerkt aan het opnemen van nieuwe muziek, het bepalen van een andere muzikale koers & de inrichting van een nieuwe muziekkamer. Maar liefst twee nieuwe Tom Oberheim Sem Synthesizers, een Vermona PerFOURmer MK II en een Oostenrijkse Doepfer Dark Energy (met heimwee) werden ingelijfd als auditieve steunpilaren in de Twentsch-elektronisch zaak. Na een succesvolle proefperiode en een gezellig introductiekamp naar camping ‘t Hazenbos in Buurse, kan ik u melden dat alle vier muziekvrienden zich erg thuis voelen. Dat geldt ook voor Martin Komrij, de beukende 808 en arctische topscorer allertijden, die – na een stevige onderhandeling met diens zaakwaarnemer – T. Eyk, voor vier jaar heeft bijgetekend. Om de nieuwsgierigen onder u voor te zijn, over het maandsalaris van deze koning onder de drumgiganten worden geen nadere mededelingen gedaan.

Over het nieuwe muzikale spoor dat voor de Twente-Europa Mu-ziekExpress kort het volgende. Rond 1900 was er sprake van een periode die later de boeken in zou gaan als het fin de siècle. Terwijl de wereld in vervoering was over de industriele en alle revolutie en kansen die dit met zich meebracht, was er een groep kunstenaars, dichters en musici die in deze periode van industrialisatie steeds sterker het gemis voelden van het lege landschap, de magie van de schemer en de niet in woorden te grijpen verhalende sfeer van straten, stenen, weilanden en bossen waar de mens schittert door afwezigheid. Deze groep geesten, gevoelig voor de ongrijpbare aanwezigheid van symbolistische krachten en machten, ging in latere tijden als kunststroming de boeken in als het symbolisme.

In 2015, 100 en een paar jaar later, voel ik verwantschap ik in de onrust en leegte die de symbolisten ervaarden. De stad jaagt me op, zo heb ik gemerkt. De aanwezigheid van scooter en mens frustreert mijn gedachten en de hoeveelheid data op mijn telefoon maakt me soms doller dan een dikke pijp opium (zo stel ik me zo voor). Het afgelopen jaar ben ik me bewuster geworden van de intrinsieke behoefte aan rust en magische, lege landschappen, zonder menselijke aanwezigheid (volgt u het allemaal nog?). In mijn jonge jaren in het Twentse Haaksbergen was ik, achteraf bezien, het meest tevreden als ik ‘s nachts in mijn eentje over straat liep. De lantaarns, stenen en stilstaande auto’s boden geborgenheid, waar de borende blikken van dorpsgenoten overdag vooral voor onrust en een algeheel gevoel van onbehagen zorgden.

Ja, een mens heeft soms wat jaren nodig om zijn gevoelends woorden te geven. De vruchtbare oogst van een jaar vol terugtrekkende bewegingen.

Niet in de drukte van de stad, maar in uitgestrekte bossen waar de magie hoogtij viert en in lege straten, waar lantaarnpalen en mistige klinkers hun verhalen fluisteren, daar lijkt voor nu de toekomst in mijn muziek te liggen. Ontdaan van menselijke elementen en met oog voor het mysterie en de schoonheid van de dingen die niet praten. Althans, dat denken wij.

Een flessenpost is ook het uitgelezen moment van primeurs. Ga er maar eens van goed voor zitten, want ik heb er drie:

1) We beginnen dit levensjaar met een nieuw logo. Compact, krachtig, mysterieus, tijdloos. Met veel dank aan Yashar van den Brandt, het E.R.P.-orakel uit Nijmegen, voor het omzetten van mijn schetsen in een digitaal werkbaar geheel. De platen komen snel je kant op.

Print

2) Ergens komende weken, ik mik op carnaval, maar de tijd zit ons reeds hijgend in de nek – zal op http://endfest.bandcamp.com .. een nieuw album verschijnen. Houdt deze webstek de komende weken nauwlettend in de gaten, als u als eerste de primeur wil hebben. Leuk voor op een verjaardag of bij de buurvrouw aan de keukentafel.

3) Om de voorgaande mededeling kracht bij te zetten, ligt ik hieronder reeds een tipje van de kanten, met modder besmeurde sluier op:

Mochten deze letters u bereiken dan mag u zich in het illustere rijtje mensen scharen dat deze digitale gehaktbal met weinig smaak – zonder mayonnaise – zo goed als in zijn geheel naar binnen heeft gewerkt. Ik neem mijn hoed voor u af.

Goed, het is weer mooi geweest. Rest mij u nog een fijne week te wensen, vol uitzinnig elektronische klanken, verveling, leegte en een hoop gekkigheid.

In alle staten tot alles in staat,
groet ik u,
van deur tot deur,

Cornelis Jan Maneschijn
Ministerie van Endfestiaanse Zaken

Leave a Reply