ENDFEST

Misty Forest Techno & Arctic Boogie Discotronics since 2003

Boeken, Tracks

De Barend Servet Show Tapes

Begin jaren ’70 verschijnt in een TV programma van de Vrijzinnig Protestanse Radio Omroep (VPRO) een kleurrijk figuur met een klinkende naam op de beeldbuis: Barend Servet. Een guitige, smoezelig, ietwat verwarrend ogende man. Iemand die opvalt, niet in de laatste plaats door zijn excentrieke outfits en het rafelige decor waarin hij de hoofdrol speelt. Nadat hij een tijd heeft gefigureerd in de Fred Haché show, krijgt Barend Servet in 1972 zijn eigen show: de Barend Servet Show.

Op donderdag 23 november 1972 zendt de VPRO de eerste Barend Servet show uit. Naar deze show kijken bijna 3,8 miljoen mensen. Uit kijkcijfers blijkt dat ongeveer 800.000 Nederlanders de eerste show van Barend een uiterst lage waardering toekennen (een 1, 2 of 3), terwijl tegelijkertijd ongeveer 840.000 mensen door het plafond springen van enthousiasme en de show waarderen met een 8, 9 of een 10.

De Barend Servet Show staat bol van de losbandigheid. De ingrediënten: wulpse dames zonder bovenstukje, nachtclubs, platte humor, kapot vallende glazen, struikelende, shabby gasten en fantastische decors (van Wim T. Schippers) die je in je stoutste dromen niet bij elkaar krijgt bedacht. Het resultaat? Baanbrekende, controversiële TV, die ruimte schept voor een nieuwe vorm van gefreakt vermaak. Een vorm van experimentele televisie vol humor van ver voorbij de heersende maatschappelijke opvattingen van dat moment.

(tekst gaat verder onder de foto)

Op 14 december 1972 om 21.50 uur ’s avonds wordt de twee aflevering van de Barend Servet Show uitgezonden. Ook in dit programma worden de op dat moment heersende waarden en normen van TV-shows op de hak genomen. Als klap op de vuurpijl gaat Barend Servet in deze tweede aflevering voor een interview op bezoek bij (een surrogaat) koningin Juliana, die op het moment van binnenkomst spruitjes aan het schoonmaken is en sherry drinkt.

Na de uitzending staat conservatief Nederland op de achterste benen. Het regent klachten bij de VPRO en zelfs het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk stelt een onderzoek naar ‘ deze kwestie’ . Recent vond ik in Hilversum bij antiquariaat Frans Melk een fantastisch boek, getiteld: ‘Aan die vuile viezeriken van de VPRO… en andere vrolijke brieven’.

(tekst en muziek gaan verder onder de foto)

In dit boek wordt de hele kwestie Barend Servet gereconstrueerd door Ad Kooyman en Philip van Tijn. Het hoogtepunt in dit te gekke verhaal is een bloemlezing, waarin de heftigste lezersreacties op een rij zijn gezet. Deze reacties geven een inkijk in de jaren ’70 en laten zien dat ook toen de vaten met verzuurde mensen zo nu en dan niet aan te slepen waren. De reacties zijn heftig.

Na het lezen van de brieven in ‘Aan die vuile viezeriken van de VPRO’, dacht ik maar één ding: hier wil ik iets mee. Om het plezier van en de heftige reacties op de Barend Servet Show opnieuw te beleven. De Prophet 12, Prophet 6, ARP Odyssey en RPS 10 waren snel aangeslingerd.

Het resultaat? Een ruim 11 minuten durende trip. Mijn definitie van ambient. Endlich. In de studio van Rob van der Kli in Groenlo hadden we jaren terug de naam al bedacht: Achterhoekse Coma Techno.

Het leidmotief: dromen, onder de bomen. Over lege straten, donderkruid, papaver en gnomen.

De geest is uit de fles. Met dank aan de wondere wereld van de VPRO en Barend Servet.

Luister en fluister … zegt het voort … heb je het al gehoord … er is wat nieuws … Achterhoekse Coma Techno .. nee, nog nooit van gehoord … dat snap ik wel … je koopt je platen zeker nog in Amsterdam …

Ik wens u allen een fijne zomer, met veel cocktails, weinig rietjes en een zoutje voor de dorst.

Uw toegenegen paljas in arctische tijden,

W. Endfest

Leave a Reply